TEKNIK
BERTOLT BRECHT
Bertolt Brecth dilahirkan pada tahun 1898 di Jerman dan dibaptiskan sebagai
Eugen Berthold Friedrich. Beliau merupakan seorang penulis drama,
pemuisi dan pengarah teater yang sangat berpengaruh
pada abad ke-20. Beliau merupakan seorang pacifist dan sangat
terpengaruh dengan idea-idea Karl Marx. Selepas kekalahan Jerman dalam Perang
Dunia Pertama,beliau menggunakan puisi, lagu dan akhirnya teater untuk
memaparkan idea-idea beliau supaya dapat mengubah keadaan Negara tersebut tersebut
Bahkan, beliau pernah menggambarkan negaranya semasa berada
dalam Republik Weimar sebagai“terperangkap dalam empat cengkaman iaitu ketenteraan,
kapitalisme, industrialisasi dan penjajahan. Beliau
terpaksa keluar dari negaranya pada zaman pemerintahan Hitler. Beliau telah
hidup berpindah-randah di beberapa buah negara Eropah dan akhirnya menetap di
Amerika dalam tahun 1940-an. Selepas Perang Dunia Kedua, beliau telah
kembali ke Jerman. Kerajaan Jerman Timur turut menubuhkan Berliner Ensemble Theatre untuknya
bagi membolehkan beliau mengembangkan teori-teori dalam penghasilan teater
hasil daripada pementasan-pementasan yang dilakukan oleh beliau sebelumnya dan
karya-karya yang ditulis semasa dalam pelarian .Sepanjang hidupnya,beliau
banyak menulis dan mengarahkan pementasanteater.Antara hasil karya beliau yang terkenal ialahThe Caucasian Chalk Circle (Der kaukasische Kreidekreis), The Threepenny Opera (Die Dreigroschenoper), Life of Galileo(LebendesGalilMother
Courage and Her Children (Mutter Courage und ihre Kinder) danThe Good Person of Szechwan (Der
gute Mensch on Sezuan)(Leach:2004).Manakala sumbangan beliau yang
terbesar ialah sebuah teori yang beliau panggil sebagai Epic Theatre .
Brecht
telah banyak menyumbangkan teknik dalam karya seni beliau iaitu epic teater.Brecht
menggunakan teknik yang dipangggil “dialectical teknik” dimana ssesebuah
persembahan tersebut akan melibatkan penggunaan pentas dan penonton.Hal ini
dapat dilihat pada Teater tradisional abad ke-19 dimana
teater ini sangat konvensional di mana prestasi itu akan berlaku pada peringkat
pusat dan penonton akan duduk dan menonton. Brecht dicabar tanggapan ini dengan
ciptaannya iaitu "teater dialektik
" di mana penonton secara kritis akan melihat mainan dan membuat kenyataan
sendiri dan kesimpulan mereka .Menurut Brecht ,didalam sesuatu persembahan
tersebut penontot dapat mempertikaikan dan mempersoalkan apa yang dilakukan
oleh pelakon di atas pentas.Selain itu juga,teknik yang diperkenalkankan ini
juga adalah bersifat episodik, dengan setiap babak memaparkan cerita yang
berlainan, tetapi apabila digabungkan menjadi sebuah cerita.Teori yang
dinamakan sebagai Dialectic Theatre kerana dalam pementasan-pementasan yang
beliau lakukan banyak memaparkan argument antara dua belah pihak yang saling
cuba mempengaruhi antara satu sama lain. Epik teater ini adalah bertujuan
sebagai sebuah pementasan yang dijalankan untuk mempersembahakan idea-idea dan
penonton harus menilai idea-idea tersebut.
Selain itu,Brecht juga
memperkenalkan teknik ini bagi tujuan sesebuah pementasan dijalankan adalah
untuk mempersembahkan idea-idea dan penonton harus membuat penilaian terhadap
idea-idea tersebut. Oleh itu, sesebuah pementasan yang dilakukan tidak boleh
menyebabkan penonton hanyut dengan emosi
yang dipaparkan dalam sesebuah pementasan. Sebaliknya, Brecht menjelaskan
bahawa para penonton perlu sedar bahawa mereka sedang menonton sebuah
pementasan dan tidak perlu beremosi sebaliknya berfikir secara kritikal akan
mesej yang ingin disampaikan dalam pementasan itu dan melaksanakan perubahan
apabila keluar dari pementasan itu. Menurut beliau, semua ini boleh dicapai
sekiranya para penonton ‘dialeniasi’(diasingkan) daripada pementasan yang
ditontonnya. Brecht menamakan keadaan ini sebagai Verfremdungseffekt yang
diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai "alienation effect” ataupun
kesan pengasingan
Seterusnya,Brecht
juga telah memperkenalkan keadaan yang dinamakan sebagai Verfremdungseffekt supaya
dapat mengasingkan penonton daripada watak-watak dan lakonan yang dilakokan mereka
dalam sesebuah pementasan.Hal ini dapat ditakrifkan apabila para penonton diasingkan secara emosi daripada
pementasan, penonton dapat berempati dengan pementasan tersebut secara intelek
(intellectual empathy) dan mungkin akan berusaha mengubah keadaan masyarakatnya
Dengan cara ini, penonton tidak akan tersentuh dengan apa yang dipaparkan.Sebaliknya,
beliau mahu penonton untuk memahami secara intelektual dilema yang dihadapi
oleh sesebuah watak serta kesilapan yang telah dibuat yang membawa kepada
berlakunya dilema tersebut. Apabila penonton diasingkan secara emosi daripada
pementasan, penonton dapat berempati dengan pementasan tersebut secara intelek .
Selain itu juga,Brecht
juga telah mengetengahkan teknik –teknik yang digunakan oleh beliau dalam epic teater
tersebut.Ketiga tiga teknik ini merangkumi teknik yang dinamakan historification,allegorical
dan pseudo foreign. Dalam teknik historification ataupun pensejarahan, Brecht mengalienasi penonton dengan meletakkan babak-babak
pementasan dalam latar masa lampau. Sebagai contoh, pementasan Mother
Courage and Her Children disetkan dalam latar masa abad ke-17 (pementasan
tersebut ditulis pada 1938,disunting kembali pada 1940 dan dipentaskan pada
1941). Dengan cara ini, penonton akan lebih diasing memandangkan mereka tidak
bias dengan latar masa lampau tersebut.Manakala, dalam allegorical pula adalah penggunaan symbol-simbol
dimana untuk menjelaskan isi kandungan atau dilema dalam sesebuah pementasan.
Teknik ini digunakan di dalam pementasan Rise and Fall Of The City Of Mahagonn.
Dengan menggunakan teknik ini, penonton akan diasingkan oleh simbol-simbol yang
akan menyebabkan mereka berfikir akan makna yang terdapat di dalam
simbol-simbol tersebut. Manakala, teknik pseudo-foreign pula adalah
adaptasi daripada teater–teater luar yang setentunya berbeza budayanya daripada
budaya audiens.Contoh pementasan yang menggunakan teknik ini ialah The good
Person of Sezuan.
Teknik yang seterusnya iaitu teknik
historification ataupun pensejarahan merupakan teknik dimana Brecht telah mengalienasi penonton dengan meletakkan
babak-babak pementasannya dalam latar masa lampau. Sebagai contoh,
pementasan Mother Courage and Her Children disetkan dalam latar masa
abad ke-17 (pementasan tersebut ditulis pada 1938, disunting kembali pada 1940
dan dipentaskan pada 1941). Dengan cara ini, penonton akan lebih dialienasi
memandangkan mereka tidak biasa dengan latar masa lampau tersebut .Seterusnya,Brecht
juga menggunakan teknik yang dipanggil Allegorical iaitu merupakan teknik yang
merangkumi penggunaan simbol-simbol dalam menjelaskan isi kandungan atau dilema
dalam sesebuah pementasan. Teknik ini diguna dalam pementasan Rise and Fall of
the City of Mahagonn. Dengan menggunakan teknik ini, penonton akan dialienasi
oleh simbol-simbol yang akan menyebabkan mereka berfikir akan makna yang
terdapat dalam simbol-simbol tersebut.Teknik pseudo-foreign juga seringkali
digunakan dalam epic teater ini dimana Brecht menggunakannya sebagai Adaptasi
daripada teater-teater luar yang setentunya berbeza budayanya daripada budaya
audiens.Contoh pementasan yang menggunakan teknik ini ialah The Good
Person of Sezuan
Selain
itu di dalam teater epik juga selalunya terdapat pelbagai lagi teknik yang
digunakan supaya penonton terasing daripada pementasan. Di antaranya adalah
dengan meletakkan kapsyen di dalam sesuatu persembahan menerangkan apa yang
akan berlaku. Selain itu dengan wujudnya narator sebagai menjelaskan setiap
babak dengan lebih jelas serta memprovokasikan penonton. Terdapat penggunaan
lagu yang digunakan juga bagi memprovokasi penonton. Ada juga teknik yang
memerlukan pelakon berinteraksi terus dengan penonton. Hal ini adalah bertujuan
bagi penonton terasing dari lakonan pelakon serta pementasan.
Terdapat juga teknik brecht yang meletakkan semua teknikal di hadapan penonton.
Hal ini kerana teknik brecht juga menyatakan segala proses pementasan merupakan
sesuatu yang perlu ditonton oleh penonton. Ia bertujuan bagi mengganggu dan
menyedarkan para penonton bahawa pementasan merupakan satu lakonan dan hanya
sebuah pementasan. Lakonan dalam epik teater memerlukan para pelakon
melakonkan sesebuah watak tanpa menyebabkan penonton mahupun diri mereka
sendiri percaya bahawa merekaadalah watak tersebut.Pelakon-pelakon
juga sering berinteraksi dengan penonton secara langsung. Tujuan utama
lakonan sebegini adalah untuk meruntuhkan dinding keempat dalam sesebuah lakonan. Ini
adalah bagi membolehkan penonton melihat dan menyedari bahawa
mereka sedang menonton pementasan, bukan realiti dan menganggap bahawa pentas
adalah pentas dan pelakon adalah pelakon.
Selain
itu,antara teknik teknik lain yang digunakan oleh Brecht adalah penggunaan kapsyen yang dipancarkan di pentas bagi
menjelaskan apa yang akan berlaku dalam babak seterusnya.Selain itu,Teknik
gangguan oleh narrator yang menjelaskan
apa yang berlaku dan memprovokasi penonton juga telah digunakan brecht iaitu teknik
di mana pelakon menanyakan secara langsung kepada penonton.Penonton dibiarkan
untuk menyelesaikan sendiri pengakhiran teater dan penonton dibiarkan untuk
berfikir.Seterusnya Teknik muzik yang berbeza dari emosi dalam sesebuah babak
juga digunakan oleh brecht dalam setiap karya beliau.Hal ini dapat dijelaskan
apabila Sebagai
contoh, teknik ini diguna dalam pementasan Caucasian Chalk Circle di mana
setiap babak mempunyai tajuk sendiri yang dipaparkan di pentas. Dalam
pementasan tersebut, turutdigunakan teknik gangguan oleh narator yang
menjelaskan apa yang berlaku dalam sesuatubabak dan memprovokasi penonton.
Terdapat juga penggunaan lagu dalam pementasan epictheatre, akan tetapi
lagu-lagu ini hanyalah berfungsi memprovokasi pemikiran penonton dan terhadap dilemma
yang wujud dalam pementasan tersebut. Terdapat juga teknik dimana
pelakon menanyakan secara langsung kepada penonton. Ini dapat dilihat dalam
pengakhiran pementasan The Good Woman of Sezuan dimana watak utamanya meminta
tolong kepada dewa, tetapi dewa tidak mempunyai jawapan yang
dapat diberikan kepada watak utama tersebut iaitu Shen Te.
Shen Te terus maju ke depan dan menanyakan dan
menyatakan kepada penonton sebagaimana berikut
Salah satu istilah yang digunakan oleh Brecht dalam lakonan
adalah gestus.Gestus adalah apa sahaja pergerakan yangdilakukan oleh
seseorang pelakon dalam lakonan bagi menggambarkan keadaan sesebuah watak
berdasarkan teks.Gestus boleh menerangkan keadaan pelakon tanpa memerlukan
pelakon menunjukkan emosi dan boleh menyebabkan penonton teralienasi daripada
pementasan dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional. Ini adalah
daripada pemerhatian Brecht terhadap opera cina. Dimana pelakon meletakkan
rambut di mulut dan penonton telah menfsirkannya sebagai ketakutan walaupun
pelakon itu sedang bergerak di dalam keadaan yang tenang.
Perbezaan dapat ditimbulkan oleh
Brecht melalui epic teater dan dramatic teater.Brecht menyatakan bahawa epik
adalah drama non-arestotelian. Oleh itu terdapat beberapa perbezaan antara epic
theatre dengan dramatic theatre yang berdasarkan kepada pendapat Aristotle.
Brecht telah menggunakan terma ‘non-Aristotelian drama’ bagi
menerangkan dimensi drama dalam kerjanya sendiri, bermula pada 1930-an dengan
beberapa siri nota dan eseibertajuk “On a non-aristotelian drama” yang
mengandungi contoh bentuk teater epik iaitu kara muzikalnya yang bertajuk The
Threepenny Opera.Dengan definisi daripada Aristotle, Brecht menulis, “perbezaan
antara dramatik dan epik adalah merujuk kepada perbezaan kaedahnya dalam
pembinaan.” Kaedah pembinaan ini merujuk kepada hubungan yang dibentuk daripada
persembahan antara bahagian dan keseluruhan.Selain dalam persembahan dramatik teater, pemikiran membentuk manusia. Dalam konteks ini,penonton
diajak bersama-sama berada dalam pementasan agar mereka dapat membentuk pemikiran
mereka setelah menyaksikan persembahan teater jenis ini. Manakala dalam epic teater
pula membantu manusia membentuk pemikiran.
Penonton menjadi pemerhati supaya
dapat berfikir mengenai apa yang dipersembahkan setelah menyaksikan persembahan teater ini. Selain itu, persembahan dalam dramatik teater
mengambarkan pengalaman-pengalaman untuk membentuk jalan ceritanya tetapi dalam
epikteater mengambil situasi yang berlaku dalam persekitaran sebagai jalan
cerita pementasan.Setiap babak yang dipentaskan dalam dramatik teater berkesinambungan denganbabak
yang seterusnya untuk menjadi satu jalan penceritaan. Bagi epik teater pula
setiap babak yang dipentaskan tidak menunjukkan perpautan atau kesinambungan
antara babak seterusnya tetapi mempunyai satu penceritaan dalam pementasannya. .
Teknik dan gaya lakonan yang
dipersembahkan dalam dramatik teater yang menunjukkan elemen-elemen emosi melalui
karakter-karakter yang ditonjolkan oleh pelakon agar penonton dapat merasai emosi-emosi tersebut berbanding dengan epik teater yang
tidak menekankan aspek-aspek dalam emosi pelakon tetapi mementingkan logik dan pemikiran
penonton itu sendiri.Selain itu terdapat juga teknik-teknik lain yang melibatkan pelakon berinteraksi
dengan penonton secara langsung.Dalam ini meliputi teknik seperti menanyakan
soalan secara langsung kepada penonton, penggunaan kapsyen, memprovokasi
penonton, muzik, dan sebagainya.
Kesimpulannya,
lakonan dalam epic teater memerlukan para pelakon melakonkan sesebuah watak tanpa
menyebabkan penonton mahupun diri mereka sendiri percaya bahawa mereka adalah
watak tersebut. (tidak menghayati, Not Being in that Character). Dalam Teori
Epik teater pelakon tidak perlu menunjukkan emosi semasa berlakon tetapi
digalakkan untuk menyebabkan penonton teralienasi(terasing) daripada pementasan
dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional.
No comments:
Post a Comment