Saturday, January 11, 2014

BRECHTIAN

TEKNIK BERTOLT BRECHT
            Bertolt Brecth dilahirkan pada tahun 1898 di Jerman dan dibaptiskan sebagai Eugen  Berthold Friedrich. Beliau merupakan seorang penulis drama, pemuisi dan pengarah teater  yang  sangat berpengaruh pada abad ke-20. Beliau merupakan seorang pacifist dan sangat terpengaruh dengan idea-idea Karl Marx. Selepas kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Pertama,beliau menggunakan puisi, lagu dan akhirnya teater untuk memaparkan idea-idea beliau supaya dapat mengubah keadaan Negara tersebut tersebut Bahkan, beliau pernah menggambarkan negaranya semasa berada dalam Republik Weimar sebagai“terperangkap dalam empat cengkaman iaitu ketenteraan,  kapitalisme,  industrialisasi dan penjajahan.  Beliau terpaksa keluar dari negaranya pada zaman pemerintahan Hitler. Beliau telah hidup berpindah-randah di beberapa buah negara Eropah dan akhirnya menetap di Amerika dalam tahun 1940-an. Selepas Perang Dunia Kedua, beliau telah kembali ke Jerman. Kerajaan Jerman Timur turut menubuhkan Berliner Ensemble Theatre untuknya bagi membolehkan beliau mengembangkan teori-teori dalam penghasilan teater hasil daripada pementasan-pementasan yang dilakukan oleh beliau sebelumnya dan karya-karya yang ditulis semasa dalam pelarian .Sepanjang hidupnya,beliau banyak menulis dan mengarahkan pementasanteater.Antara hasil karya beliau yang terkenal ialahThe Caucasian Chalk Circle (Der kaukasische Kreidekreis), The Threepenny Opera (Die Dreigroschenoper), Life of Galileo(LebendesGalilMother Courage and Her Children (Mutter Courage und ihre Kinder) danThe Good Person of Szechwan (Der gute Mensch on Sezuan)(Leach:2004).Manakala sumbangan beliau yang terbesar ialah sebuah teori yang beliau panggil sebagai Epic Theatre .
Brecht telah banyak menyumbangkan teknik dalam karya seni beliau iaitu epic teater.Brecht menggunakan teknik yang dipangggil “dialectical teknik” dimana ssesebuah persembahan tersebut akan melibatkan penggunaan pentas dan penonton.Hal ini dapat dilihat pada Teater tradisional abad ke-19 dimana teater ini sangat konvensional di mana prestasi itu akan berlaku pada peringkat pusat dan penonton akan duduk dan menonton. Brecht dicabar tanggapan ini dengan ciptaannya iaitu  "teater dialektik " di mana penonton secara kritis akan melihat mainan dan membuat kenyataan sendiri dan kesimpulan mereka .Menurut Brecht ,didalam sesuatu persembahan tersebut penontot dapat mempertikaikan dan mempersoalkan apa yang dilakukan oleh pelakon di atas pentas.Selain itu juga,teknik yang diperkenalkankan ini juga adalah bersifat episodik, dengan setiap babak memaparkan cerita yang berlainan, tetapi apabila digabungkan menjadi sebuah cerita.Teori yang dinamakan sebagai Dialectic Theatre kerana dalam pementasan-pementasan yang beliau lakukan banyak memaparkan argument antara dua belah pihak yang saling cuba mempengaruhi antara satu sama lain. Epik teater ini adalah bertujuan sebagai sebuah pementasan yang dijalankan untuk mempersembahakan idea-idea dan penonton harus menilai idea-idea tersebut.
            Selain itu,Brecht juga memperkenalkan teknik ini bagi tujuan sesebuah pementasan dijalankan adalah untuk mempersembahkan idea-idea dan penonton harus membuat penilaian terhadap idea-idea tersebut. Oleh itu, sesebuah pementasan yang dilakukan tidak boleh menyebabkan penonton  hanyut dengan emosi yang dipaparkan dalam sesebuah pementasan. Sebaliknya, Brecht menjelaskan bahawa para penonton perlu sedar bahawa mereka sedang menonton sebuah pementasan dan tidak perlu beremosi sebaliknya berfikir secara kritikal akan mesej yang ingin disampaikan dalam pementasan itu dan melaksanakan perubahan apabila keluar dari pementasan itu. Menurut beliau, semua ini boleh dicapai sekiranya para penonton ‘dialeniasi’(diasingkan) daripada pementasan yang ditontonnya. Brecht menamakan keadaan ini sebagai Verfremdungseffekt yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai "alienation effect” ataupun kesan pengasingan
Seterusnya,Brecht juga telah memperkenalkan keadaan yang dinamakan sebagai Verfremdungseffekt supaya dapat mengasingkan penonton daripada watak-watak dan lakonan yang dilakokan mereka dalam sesebuah pementasan.Hal ini dapat ditakrifkan apabila  para penonton diasingkan secara emosi daripada pementasan, penonton dapat berempati dengan pementasan tersebut secara intelek (intellectual empathy) dan mungkin akan berusaha mengubah keadaan masyarakatnya Dengan cara ini, penonton tidak akan tersentuh dengan apa yang dipaparkan.Sebaliknya, beliau mahu penonton untuk memahami secara intelektual dilema yang dihadapi oleh sesebuah watak serta kesilapan yang telah dibuat yang membawa kepada berlakunya dilema tersebut. Apabila penonton diasingkan secara emosi daripada pementasan, penonton dapat berempati dengan pementasan tersebut secara intelek .
                Selain itu juga,Brecht juga telah mengetengahkan teknik –teknik yang digunakan oleh beliau dalam epic teater tersebut.Ketiga tiga teknik ini merangkumi teknik yang dinamakan historification,allegorical dan pseudo foreign. Dalam teknik historification ataupun pensejarahan, Brecht mengalienasi penonton dengan meletakkan babak-babak pementasan dalam latar masa lampau. Sebagai contoh, pementasan Mother Courage and Her Children disetkan dalam latar masa abad ke-17 (pementasan tersebut ditulis pada 1938,disunting kembali pada 1940 dan dipentaskan pada 1941). Dengan cara ini, penonton akan lebih diasing memandangkan mereka tidak bias dengan latar masa lampau tersebut.Manakala, dalam allegorical pula adalah penggunaan symbol-simbol dimana untuk menjelaskan isi kandungan atau dilema dalam sesebuah pementasan. Teknik ini digunakan di dalam pementasan Rise and Fall Of The City Of Mahagonn. Dengan menggunakan teknik ini, penonton akan diasingkan oleh simbol-simbol yang akan menyebabkan mereka berfikir akan makna yang terdapat di dalam simbol-simbol tersebut. Manakala, teknik pseudo-foreign pula adalah adaptasi daripada teater–teater luar yang setentunya berbeza budayanya daripada budaya audiens.Contoh pementasan yang menggunakan teknik ini ialah The good Person of Sezuan.
            Teknik yang seterusnya iaitu teknik historification ataupun pensejarahan merupakan teknik dimana Brecht telah mengalienasi penonton dengan meletakkan babak-babak pementasannya dalam latar masa lampau. Sebagai contoh, pementasan Mother Courage and Her Children disetkan dalam latar masa abad ke-17 (pementasan tersebut ditulis pada 1938, disunting kembali pada 1940 dan dipentaskan pada 1941). Dengan cara ini, penonton akan lebih dialienasi memandangkan mereka tidak biasa dengan latar masa lampau tersebut .Seterusnya,Brecht juga menggunakan teknik yang dipanggil Allegorical iaitu merupakan teknik yang merangkumi penggunaan simbol-simbol dalam menjelaskan isi kandungan atau dilema dalam sesebuah pementasan. Teknik ini diguna dalam pementasan Rise and Fall of the City of Mahagonn. Dengan menggunakan teknik ini, penonton akan dialienasi oleh simbol-simbol yang akan menyebabkan mereka berfikir akan makna yang terdapat dalam simbol-simbol tersebut.Teknik pseudo-foreign juga seringkali digunakan dalam epic teater ini dimana Brecht menggunakannya sebagai Adaptasi daripada teater-teater luar yang setentunya berbeza budayanya daripada budaya audiens.Contoh pementasan yang menggunakan teknik ini ialah The Good Person of Sezuan
Selain itu di dalam teater epik juga selalunya terdapat pelbagai lagi teknik yang digunakan supaya penonton terasing daripada pementasan. Di antaranya adalah dengan meletakkan kapsyen di dalam sesuatu persembahan menerangkan apa yang akan berlaku. Selain itu dengan wujudnya narator sebagai menjelaskan setiap babak dengan lebih jelas serta memprovokasikan penonton. Terdapat penggunaan lagu yang digunakan juga bagi memprovokasi penonton. Ada juga teknik yang memerlukan pelakon berinteraksi terus dengan penonton. Hal ini adalah bertujuan bagi penonton terasing dari lakonan pelakon serta pementasan.


                Terdapat juga teknik brecht yang meletakkan semua teknikal di hadapan penonton. Hal ini kerana teknik brecht juga menyatakan segala proses pementasan merupakan sesuatu yang perlu ditonton oleh penonton. Ia bertujuan bagi mengganggu dan menyedarkan para penonton bahawa pementasan merupakan satu lakonan dan hanya sebuah pementasan. Lakonan dalam epik teater memerlukan para pelakon melakonkan sesebuah watak tanpa menyebabkan penonton mahupun diri mereka sendiri percaya bahawa merekaadalah watak tersebut.Pelakon-pelakon juga sering berinteraksi dengan penonton secara langsung. Tujuan utama lakonan sebegini adalah untuk meruntuhkan dinding keempat dalam sesebuah lakonan. Ini adalah bagi membolehkan penonton melihat dan menyedari bahawa mereka sedang menonton pementasan, bukan realiti dan menganggap bahawa pentas adalah pentas dan pelakon adalah pelakon.
Selain itu,antara teknik teknik lain yang digunakan oleh Brecht adalah penggunaan kapsyen yang dipancarkan di pentas bagi menjelaskan apa yang akan berlaku dalam babak seterusnya.Selain itu,Teknik gangguan oleh narrator  yang menjelaskan apa yang berlaku dan memprovokasi penonton juga telah digunakan brecht iaitu teknik di mana pelakon menanyakan secara langsung kepada penonton.Penonton dibiarkan untuk menyelesaikan sendiri pengakhiran teater dan penonton dibiarkan untuk berfikir.Seterusnya Teknik muzik yang berbeza dari emosi dalam sesebuah babak juga digunakan oleh brecht dalam setiap karya beliau.Hal ini dapat dijelaskan apabila Sebagai contoh, teknik ini diguna dalam pementasan Caucasian Chalk Circle di mana setiap babak mempunyai tajuk sendiri yang dipaparkan di pentas. Dalam pementasan tersebut, turutdigunakan teknik gangguan oleh narator yang menjelaskan apa yang berlaku dalam sesuatubabak dan memprovokasi penonton. Terdapat juga penggunaan lagu dalam pementasan epictheatre, akan tetapi lagu-lagu ini hanyalah berfungsi memprovokasi pemikiran penonton dan terhadap dilemma yang wujud dalam pementasan tersebut. Terdapat juga teknik dimana pelakon menanyakan secara langsung kepada penonton. Ini dapat dilihat dalam pengakhiran pementasan The Good Woman of Sezuan dimana watak utamanya meminta tolong kepada dewa, tetapi dewa tidak  mempunyai jawapan yang dapat diberikan kepada watak utama tersebut iaitu Shen Te. Shen Te terus maju ke depan dan menanyakan dan menyatakan kepada penonton sebagaimana berikut


      Salah satu istilah yang digunakan oleh Brecht dalam lakonan adalah gestus.Gestus adalah apa sahaja pergerakan yangdilakukan oleh seseorang pelakon dalam lakonan bagi menggambarkan keadaan sesebuah watak berdasarkan teks.Gestus boleh menerangkan keadaan pelakon tanpa memerlukan pelakon menunjukkan emosi dan boleh menyebabkan penonton teralienasi daripada pementasan dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional. Ini adalah daripada pemerhatian Brecht terhadap opera cina. Dimana pelakon meletakkan rambut di mulut dan penonton telah menfsirkannya sebagai ketakutan walaupun pelakon itu sedang bergerak di dalam keadaan yang tenang.
            Perbezaan dapat ditimbulkan oleh Brecht melalui epic teater dan dramatic teater.Brecht menyatakan bahawa epik adalah drama non-arestotelian. Oleh itu terdapat beberapa perbezaan antara epic theatre dengan dramatic theatre yang berdasarkan kepada pendapat Aristotle. Brecht telah menggunakan terma ‘non-Aristotelian drama’ bagi menerangkan dimensi drama dalam kerjanya sendiri, bermula pada 1930-an dengan beberapa siri nota dan eseibertajuk “On a non-aristotelian drama” yang mengandungi contoh bentuk teater epik iaitu kara muzikalnya yang bertajuk The Threepenny Opera.Dengan definisi daripada Aristotle, Brecht menulis, “perbezaan antara dramatik dan epik adalah merujuk kepada perbezaan kaedahnya dalam pembinaan.” Kaedah pembinaan ini merujuk kepada hubungan yang dibentuk daripada persembahan antara bahagian dan keseluruhan.Selain     dalam persembahan dramatik teater, pemikiran membentuk manusia. Dalam konteks ini,penonton diajak bersama-sama berada dalam pementasan agar mereka dapat membentuk pemikiran mereka setelah menyaksikan persembahan teater jenis ini. Manakala dalam epic teater pula membantu manusia membentuk pemikiran.
          Penonton menjadi pemerhati supaya dapat berfikir mengenai apa yang dipersembahkan setelah menyaksikan persembahan teater ini. Selain itu, persembahan dalam dramatik teater mengambarkan pengalaman-pengalaman untuk membentuk jalan ceritanya tetapi dalam epikteater mengambil situasi yang berlaku dalam persekitaran sebagai jalan cerita pementasan.Setiap babak yang dipentaskan dalam dramatik teater berkesinambungan denganbabak yang seterusnya untuk menjadi satu jalan penceritaan. Bagi epik teater pula setiap babak yang dipentaskan tidak menunjukkan perpautan atau kesinambungan antara babak seterusnya tetapi mempunyai satu penceritaan dalam pementasannya. .
Teknik dan gaya lakonan yang dipersembahkan dalam dramatik teater yang menunjukkan elemen-elemen emosi melalui karakter-karakter yang ditonjolkan oleh pelakon agar penonton dapat merasai emosi-emosi tersebut berbanding dengan epik teater yang tidak menekankan aspek-aspek dalam emosi pelakon tetapi mementingkan logik dan pemikiran penonton itu sendiri.Selain itu terdapat juga teknik-teknik lain yang melibatkan pelakon berinteraksi dengan penonton secara langsung.Dalam ini meliputi teknik seperti menanyakan soalan secara langsung kepada penonton, penggunaan kapsyen, memprovokasi penonton, muzik, dan sebagainya.

            Kesimpulannya, lakonan dalam epic teater memerlukan para pelakon melakonkan sesebuah watak tanpa menyebabkan penonton mahupun diri mereka sendiri percaya bahawa mereka adalah watak tersebut. (tidak menghayati, Not Being in that Character). Dalam Teori Epik teater pelakon tidak perlu menunjukkan emosi semasa berlakon tetapi digalakkan untuk menyebabkan penonton teralienasi(terasing) daripada pementasan dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional.

No comments:

Post a Comment