Saturday, January 11, 2014

STANISLAVKY


1.0 Pengenalan:
Stanislavsky dilahirkan pada tahun 1863 melalui hasil dari pengkongsian hidup Sergei Vladimirovich Al-Exeyevev (bapanya), seorang pengusaha benang emas dan perak serta ElistavetaVasilievaAlexeyeva (ibunya), merupakan seorang atress pelakon yang lebih dikenali sebagai Marie Valley.
Mengikut sejarah peribadinya, semenjak dari kecil lagi  Stanislavsky telah diajar tarian ballet oleh YekaterinaSanskovskaya seorang yang mashyur di Russia. Sanskovskaya yang terkenal kerana bakat dramatiknya yang kuat dan minatnya terhadap motivasi psikologi dalam watak yang digambarkan, pergaruh sifatnya telah tersemai ke dalam diri Stanislavsky.
Kemudian Stanislavsky diletakkan di bawah pengaruh Mikail Shehepkin, pelakon berbangsa Russia yang terkenal di pertengahan abad ke 19.  Shehepkin adalah pelakon pertama  memperkenalkan ‘simplisiti’ dan ‘lifeliness’ ke dalam satu lakonan. Beliau mengajar penuntutnya untuk memerhatikan segala emosi yang diekspresasikan dalam dunia nyata supaya seorang pelakon dapat menyerap ke dalam peranan yang digambarkan. Implikasi melalui pengalaman yang diperolehi dari kedua orang gurunya ini, Stanislavsky sentiasa belajar, memerhati dan menyerap segala pengalaman dan pengetahuannya dalam usahanya mencari kebenaran dalam (inner truth) di atas pentas, kebenaran perasaan dan ekspresi.







2.0 Jenis Lakonan menurut Teori Stanislavsky.
Terdapat empat jenis lakonan dalam Teori Stanislavsky iaitu Lakonan Jenis EkploitatifLakonan Lampau Amatur, Lakonan Mekanikal, dan Lakonan Representational.
Lakonan Mekanikal (Mechanical Acting).
Saya turut pegang dan memakaikan teknik ini sewaktu melakukan lakonan watak(acting) saya. Saya akan meninggikan nada suara sewaktu bergaduh dengan si Serimah tetapi merendahkan intonasi suara itu ketika bercakap dengan Mak Raya disebabkan perasaan malu dan rasa serba salah dalam diri. Saya sentiasa mengkaji jenis lakonan tersebut. Misalnya apakah acting saya ketika didesak oleh serimah untuk pindah.
Jenis Lakonan Eksploitatif.
Jenis lakonan ini mencari ciri-ciri terbaik pada suara, personality, kecantikan fizikal yang ada pada diri pelakon sehingga pelakon tersebut mampu menghasilkan suatu watak yang menarik. Lakonan eksplotatif hanya menggunakan rupa dan bentuk tubuh badan yang terdapat pada pelakon itu tanpa mengamalkan sebarang sifat dalaman (inner-truth) bagi melahirkan watak yang didukungi mereka. Saya berpegang pada teori ini dan saya sentiasa mencuba eksploitasikan dengan watak yang saya pegang. Saya ulang-mengulang sama ada suara nada saya semasa membaca skrip ataupun ruangan yang berada di sekeliling (atas pentas). Saya sentiasa cuba dan ulangkan balik sehingga saya mendapatkan suatu nada yang sesuai saya bagi. Sama juga dengan ruangan atas pentas. Atas nasihat dan bimbingan pensyarah, saya berusaha untuk cuba melakukan acting pada setiap masa. Maka saya eksplotasikan ruangan tersebut dan cuba untuk mendapatkan business lakonan saya walaupun saya tidak memegang skrip.




Lakonan Representational(Representational Acting).
Lakonan representational memerlukan dedikasi dan kajian yang terperinci serta penilaian teliti terhadap pembinaan watak tersebut. Pelakon ketika berlakon mesti berada di dalam watak tersebut dan merasai apa yang dirasainya, bercinta apa yang dicintainya, bersedih apa yang disedihnya dan marah apa yang dimarahnya. Maksudnya saya sentiasa membawakan watak Nikman dan perangai Nikman ketika saya berlakon. Saya mempamerkan sifat-sifat Nikman yang yang diciptakan sebelum ini(melalui bacaan skrip, eksploitasi sifat-sifat dan perangai Nikman). Saya berfikir dan membawa acting sebagai Nikman secara realiti dan logik.
Jenis Lakonan Lampau Amatur
Jenis lakonan ini adalah satu bentuk lakonan yang bersifat amatur. Lakonan ini disalurkan melalui koleksi-koleksi fizikal dan vocal yang dipilih secara rambang dan dirasai atau dihayati secara samar-samar..

3.0 Pendekatan Prinsip Lakonan Dalam Teori Stanislavky.
1.  Pendekatan  Magic ‘IF’.
Stanislavski tidak percaya bahawa seseorang aktor itu akan mempercayai seikhlas-ikhlasnya terhadap kebenaran-kebenaran (truth) peristiwa dan realiti-realiti peristiwa yang berlaku di atas pentas, tetapi beliau berkata bahawa seseorang aktor itu boleh percaya terhadap kemungkinan-kemungkinan peristiwa. Seseorang pelakon cuma harus mencuba menjawab beberapa soalan seperti
“apakah akan aku lakukan kalau aku tak tahan bau busuk tahi, apa rasanya bila kita terpijak tahi tempat kita kerja, apa reaksi kita bila kita cuci jamban dengar orang kentut, berak atau sedar tahi bertabur atas lantai”
“ bagaimana akan aku hadapi bila kekasih aku sanggup curang dengan aku, apa rasanya bila kekasih curang , apa rasanya orang kita sayang buat apapun kita terima  dia sebab kita terlalu sayang dia,  apa rasanya bila cinta terhalang dengan desakan orang tua, apa rasanya bila aku sebagai rakan tengok sendiri penderitaan kawan yang sakit akibat putus cinta”
Pendekatan ini akan transform matlamat atau tujuan individu kepada matlamat dan tujuan actor (pelakon). Ianya merupakan rangsangan yang kuat ke arah aksi-aksi dalaman iaitu emosi dan fizikal bagi seseorang aktor. Perkataan if juga membawa pelakon kepada keadaan-keadaan imaginary.. Melaluinya, aktor akan mencipta masalah-masalah untuk dirinya dan berusaha untuk menyelesaikannya secara natural ke arah aksi-aksi dalaman dan luaran. Penggunaan method “if” ini akhirnya akan merangsang kuat kepada imaginasi, pemikiran dan aksi-aksi ke arah logikal. Ini bermakna aksi-aksi yang logikal yang ditangani dengan tepat akan merangsangkan mekanisma emosi dalaman.
Secara ringkasnya, saya sentiasa berfikir ‘Kalau ini iniberlaku,bagaimana dengan saya? Apakan kesan terhadap saya dan apakah tindakan saya Kalau ini ini berlaku..’ Pendekatan IF ini amat membantu saya untuk membina diri Nikman sebagai seorang yang tegas tetapi dikongkong dan sentiasa menurut telunjuk isteri.
2.   Situasi sediaada (Given Circumstances).
Situasi sediaada meliputi plot-plot drama, waktu, tempat sekeliling, setting props-props, ruangan, dan juga bunyi. Dalam pendekatan ini, Stanislavsky percaya bahawa tingkahlaku psikologikal dan fizikal seseorang tertakluk kepada pengaruh luaran persekitaran. Sesuatu aksi tersebut menjelaskan apa yang dilakukan oleh seseorang itu di dalam situasi yang sediaada. Ketika saya membawa watak Nikman dalam teater Rumah Lama Kampung Baharu, saya sentiasa bertindak dan belakon di dalam ruang sekeliling.Dalam ruangan atas pentas kami menyediakan props-props seperti bilik sewa, warung kedai, meja makan dan juga sebagainya.Saya telah membina tahap lakonan yang selesa dengan bantuan setting tempat yang sebetulnya.






3.    Imiginasi
Imiginasi merupakan perincian-perincian terhadap kehidupan watak tersebut. Pendekatan Imiginasi ini membantu saya membina dan mencipta biografi watak yang saya bawa di dalam minda. Secara ringkasnya, imiginasi melibatkan apa, siapa, kenapa, dan bagaimana. Kesemua ini berpusing-pusing di dalam otak untuk menjumpai acting yang sesuai untuk saya bawai.

4.    Circle Of Intention.
Tumpuan daripada pelakon amatlah penting bagi mencapai suasana kreatif di atas pentas. Sebagai seorang pelakon mestikan sentiasa memberi tumpuan yang sepenuh hati ‘switch-On’ dan sepenuh masa. Ini boleh mengelakkan faktor-faktor gangguan di atas pentas. Pelakon kena belajar melihat, mendengar dan memikir secara baru atau pertama kali sewaktu dipentas dan berdepan dengan penonton untuk mengatasi masalah kaku atau berdebar. Sebagai seorang pelakon, tumpuan dan tenaga tidak hanya diberikan dalan ruangan permainan sahaja tetapi meliputi sehingga ke penonton. Pelakon akan mula bertindak dengan ruangan kecil, sederhana, dan seterusnya ke ruang sepenuhnya. Contohnya ketika saya tidak membawa dialog, tetapi saya masih berada di dalam ruangan permainan lagi, adalah pelik sekiranya saya berdiri tegak di sana sahaja tanpa membuat apa-apa. Maka saya akan cuba untuk melakukan acting-acting sesuai dengan dengan ruangan (given circumtances) seperti tarik kerusi di depan dan memerhatikan pelakon lain yang sedang berdialog. Tindakan acting saya akan berubah-ubah mengikut tahap emosi atau kesesuaian. Contohnya saya akan berasa terkejut tiba-tiba Makraya menyatakan bahawa dia hendak merobohkan rumah kedai tersebut.. Maksudnya di sini, saya memberi tumpuan kepada apa yang sedang berlaku dan apakah reaksi saya terhadapnya.




5.    Kebenaran dan Kepercayaan (Truth dan Belief).
Kebenaran di atas pentas adalah berbeza dengan kebenaran di dalam sesebuah kehidupan. Di atas pentas drama, tidak ada sebarang kebenaran fakta atau peristiwa-peristiwa kerana semuanya adalah rekaan dan ciptaan. Sehubung itu, pelakon harus mengekalkan daya mempercayai dan pelakon akan mengandaikan bahawa benda-benda atau manusia seolah-olahnya mereka. Apa yang dilakukan ini seterusnya akan dipercayai dan dirasai oleh penonton kerana ianya seolah-olah berlaku. Teknik ini digunakai oleh saya, dimana sejauh mana saya mempercayai bahawa sesuatu acting saya adalah benar, maka ia akan memberi keyakinan kepada saya seterusnya dipercayai oleh penonton.

6.   Emotion/ Spritual Relationship.
Pelakon ataupun actor tersebut harus serapkan apa yang diperkatakan oleh actor lain. Misalnya perkataan, aksi-aksi mereka, pemikiran-pemikiran mereka dan kita bertindakbalas dengan apa yang diserapkan itu. Pelakon akan mencapai hubungan emosi yang mantap dengan rakan lakonanya sekiranya tindak balas yang bersambung-sambung. Hubungan ini saling mempengaruhi di kalangan para pelakon sewaktu lakonan dipersembahkan. Contohnya saya menunjukan ekspesi muka yang terkejut sambil senyum kerana serimah menuduh saya memerlinya tentang kisah kawan saya yang menyewa kondo di segambut. Maknanya. Tenaga yang saya bagi(bertindak balas) ialah terkejut, tersenyum, sambil menafikan perkara tersebut.

7.    Tempo dan Ritma.
Tempo dan ritma merupakan syarat penting untuk menghasilkan kekonkritan (concreteness) dan kebenaran (truthfulness) di dalam melaksanakan aksi-aksi fizikal. Setiap fakta atau peristiwa berlaku di dalam tempo (kelajuan/ jangka masa) dan ritma (intense pengalaman)yang bersesuaian. Setiap pelakon perlu mencari dan merasakan kebenaran ritma dan tempo yang disalurkan melalui kepercayaannya bagi tujuan menangani aksi-aksi yang dibawa seperti di dalam kehidupan realiti..

8.    Adaptasi.
Adaptasi adalah kaedah untuk mengatasi halangan fizikal dalam usaha mencapai matlamat. Seorang pelakon/actor akan mentafsirkan idea-idea di dalam mindanya untuk mencapaikan objektif tertentu. Misalnya wujudkan persoalan-persoalan seperti ini : ‘ Apa yang dilakukan? ‘ Mengapa saya melakukan? ‘Kemudian dalam minda pelakon akan adaptasikan persoalan tersebut dengan ‘ Bagaimana saya melakukan?’ Kaedah adaptasi merupakan alat berkesan untuk perhubungan di antara pelakon de atas pentas. Untuk menyesuaikan diri dengan pelakon lain, seseorang itu harus menyedari kehadiran dan persenaliti rakan-lakonnya.  Contohnya saya akan berasa marah ketika si serimah telah menghilangkan cermin mata hitam yang disayangi oleh saya.Oleh sebab itu saya terpaksa untuk memarahi Serimah kerana cuai dan membuat saya sakit hari.

9.    Memory Recall.
Pengalaman pelakon pelakon di atas pentas ataupun individu adalah berbeza-beza di dalam kehidupan mereka secara realiti. Pengalaman ini akan membantu individu atau pelakon tersebut untuk bertindak atas pentas dan membawa watak. Pengalaman seorang actor yang ditransform(pindah) ke dalam diri character(watak) adalah jujur dan mempunyai penglibatan yang mendalam seperti di alam realiti. Sebagai contoh saya membuat memori recall ketika saya didesak oleh serimah supaya pindah, saya akan ingat kembali pengalaman yang saya lalui sebelum ini ketika waktu saya didesak dengan seseorang  bagi mendapatkan sesuatu perkara..Kaedah memory recall ini akan membantu saya untuk membawa diri character Nikman yang sedang didesak oleh isterinya dan ianya seoleh-oleh benar seterusnya akan dipercayai oleh penonton bahawa itulah watak nikman yang sebenar,




4.0    Kesimpulan.

Secara kesimpulannya, semasa teater Rumah Lama Kampung Baharu, saya banyak menggunakan teknik-teknik Stanislavsky dalam lakonan saya.teknik- teknik stanislavky banyak membantu saya untuk membina waktak Nikman dan memberi saya kefahaman untuk mendalami sesuatu watak.secara keseluruhannya Prinsip teknik lakonan Stanislavky ialah natural dan mengesankan rasa kebenaran (realism). Beliau menentang lakonan yang melampau dan diperbesarkan-besarkan dan membolehkan pelakon menunjukkan isi hati dan semangat. Teknik ini mengajar pelakon bertindak seperti mana yang berlaku (realiti) dan menghayati dengan emosi watak tersebut. Teknik ini banyak digunakan oleh pelakon teater kerana teknik ini mudah di fahami oleh pelakon.  Tambahan pula teknik lakonan ini lebih memberi kefahaman kepada audien dan dapat menarik minat audien untuk menghayati sesebuah pementasan.

No comments:

Post a Comment