Saturday, January 11, 2014

REFLEKSI

Laporan Refleksi Diri

1.0 Pengenalan.
Sepanjang 14 Minggu saya mengikuti kursus Seni Lakon Awalan, saya telah banyak mempelajari banyak perkara baru tentang lakonan daripada pensyarah dan juga rakan-rakan kelas saya. Sepanjang 14 minggu ini yang saya dapat (kemahiran dalam teater), saya ingin merumuskannya atas pengalaman yang saya lalui bersama en Eddy (pensyarah teater saya)  dan rakan- rakan. Rumusan tentang kemahiran dan teknik yang telah dipelajari adalah seperti yang tertera dibawah.

2.0  Skrip Reading.
Teknik yang diperkenalkan:
v  Teknik Skrip Reading.
Pada mulanya, saya mendapat satu salinan skrip bagi lakonan bertajuk ‘Rumah Lama Kampung Baru’.  Skrip itu adalah sebanyak 44 muka surat sahaja. Saya diajar teknik Skrip Reading ini oleh Pensyarah Encik Eddy(pensyarah teater saya) pada mulanya kami diarahkan untuk duduk dalam bulatan, kami diarahkan  supaya membaca skrip dan berbalas balas dialog.Teknik Skrip Reading ini juga saya praktikkan secara bersendirian di mana saya cuba untuk memahami watak saya dan cerita tentang persembahan yang akan kami laksanakan.. Teknik ini lebih berkesan sekiranya dilakukan bersama -sama iaitu secara berkumpulan. Ini kerana, ia akan lebih memberi kita kefahaman dan kelancaran ketika berdialong dan menyambut dialog orang lain..
Masalah yang telah saya hadapi:
v  Sebenarnya saya mempunyai masalah artikulasi dan sering tersasul ketika melontarkan dialong.
v  Seperti mana yang saya tahu ayat di dalam dialong adalah ayat yang kaku iaitu ayat yang tidak mempunyai rasa dan emosi.oleh hal sedemikian saya mengalami masalah untuk mendapat kefahaman untuk menghidupkan dialong itu seperti bernyawa,maksud saya dialog tersebut perlulah mempunyai rasa dan emosi seperti mana dialong yang kita lontarkan secara realiti dalam kehidupan harian kita.

Cara saya mengatasi masalah tersebut:
v  Hidupkan balik ayat dalam diolog saya.
Saya mula bermain dengan intonasi dan sedikit emosi dalam ayat itu untuk hidupkan ayat yang kaku tersebut. Saya mendapati ia memberi keselesaan bagi saya mengucapkan diolog tersebut.
v  Mengubahkan ayat tersebut tanpa mengubahkan maksudnya.
Saya mengubahkan ayat-ayat saya yang kaku itu dan ditukarkan kepada perkataan yang lebih selesa saya bagi(mengucapkan). Perkataan ayat itu diubah tanpa mengubah maksud asalnya.
Rumusan:
v  Teknik Skrip Reading ini merupakan asal kepada permulaan sesuatu pembinaan watak. Melalui Skrip Reading, saya ulang baca dan membaca diolog saya dan bermain dengan nada intonasi yang sesuai. Di samping itu, saya perlu ingat dialog rakan lakon saya yang akan berdialog dengan saya supaya saya dapat membalas dialog dengan diolog baik. Saya perlu mengetahui garis panduan untuk membalas dialog rakan lakon saya supaya dialog yang di dengari tidak tersekat-sekat dan lancar.




3.0  Analisis Skrip.
Teknik yang diperkenalkan:
v  Teknik Analisis Skrip.
Teknik analisis skrip merupakan suatu teknik di mana pelakon harus menganalisasidiolog yang dipegang masing-masing. Teknik analisis skrip ini membantu pelakon mendapat tangkap atau mengenal pasti characteristic(ciri-ciri character) pada watak yang dipegang. Misalnya,watak orang muda  yang berusia 30 lebih tahun,kita perlu mendalami personaliti orang muda tersebut seperti cara dan perwatakannya. Secara ringkasnya, teknik ini bertujuan membantu pelakon membina watak yang dipegangnya dan juga memahami perangai atau ciri watak tersebut.
Masalah yang telah saya hadapi:
v  Saya tidak Berjaya memperwatakkan ciri dan sifat watak dengan sepenuhnya.berulang-ulang kali saya di marahi oleh En Eddy,namun saya tetap berusaha untuk memperbaiki kekurangan.
Selepas melakukan analisis skrip, saya mendapat tahu Nikman(watak yang dibawa) merupakan seorang yang telah berkahwin,bekerja sebagai seorang pegawai rendah, penyewa,seorang yang agak dikongkong oleh isteri,seorang yang tenang,baik hati dan sebagainya. Secara ringkasnya watak Nikman adalah seorang yang tegas terhadap sesuatu perkara walaupun kadang kala perkara yang remeh akan dikongkong oleh isterinya.
Cara saya mengatasi masalah tersebut :
v  Berlakon dengan skrip dan acting yang berulang kali.
Saya mengambil masa dan membuat latihan lakonan bersama rakan berulang-ulang kali. Sedikit demi sedikit,saya dapat mendalami watak Nikman dan menzahirkan pengalaman hidup saya sekiranya pengalaman yang pernah saya lalui contohnya bersifat tegas terhadap sesuatu perkara. Saya memikirkan sesuatu yang dapat membuat diri saya tegas ketika hendak melakukan sesuatu perkara. Selepas saya menciptakan ciri-ciri dan sifat Nikman, saya mulai membawa diri dalam watak tersebut.



Rumusan :
v  Teknik analisis skrip membantu saya menemui ciri-ciri karakter Nikman dalam diolognya. Tetapi dengan bantuan rakan lakon ketika berlakon bersama-sama, saya lebih yakin dan makin rancak membawa perangai Nikman itu.

4.0  Observation dan Pemerhatian.
Teknik yang diperkanalkan :
v  Teknik Observation ataupun Pemerhatian.
Teknik ini menunjukkan kita sebagai pelakon mesti pergi membuat pemerhatian di mana-mana. Teknik ini untuk membantu kita membina watak dan memahami latar belakang watak yang dipegang. Teknik pemerhatian ini membolehkan kita meniru ciri-ciri dan sifat seseorang untuk kita guna pakai ciri tersebut dalam lakonan. Contohnya saya memegang sebagai seorang pegawai rendah berumur dalam lingkungan 30an, jadi saya membuat pemerhatian secara tidak fomal melihat perilaku dan persoanaliti seorang yang bekerja sebagai seorang pegawai.
Masalah yang telah saya hadapi :
v  Kesuntukan masa.
v  Saya menghadapi kesuntukan masa untuk mendalami secara lanjut tentang keperibadian seorang pegawai rendah secara keseluruhan.
Cara saya mengatasi masalah tersebut:
v  Layari internet dan bantuan rakan
v  Meminta bantu dari segi pendapat rakan-rakan untuk memberi ciri-ciri seorang pegawai rendah iaitu dari segi pemakaiannya,ketegasannya dan sebagainya.
Rumusan:
v  Teknik ini merupakan teknik yang agak biasa tetapi berguna dan berkesan. Kemungkinan kita masa dahulu, pernah tengok atau lihat sesuatu (pemerhatian secara tidak langsung atau tidak sedar), itu juga yang akan membantu saya untuk memahami dan seterusnya memperwatakannya.

5.0  Blocking
Teknik yang diperkenalkan:
v  Teknik Blocking.
Teknik blocking dalam teater iaitu bermaksud menghalang, ‘ block’ . Ini semasa atas pentas, pelakon mesti sedar bahawa pentas itu macam mana. Audiens di mana dan pelakon di mana. Hal ini untuk memastikan penglihatan mata audiens, mereka boleh Nampak pelakon dengan jelas tanpa dihalangi oleh pelakon lain atau benda lain. Pelakon mesti sentiasa sedar bahawa mukanya, badannya boleh dilihat oleh penonton dan tanpa mempunyai sebarang halangan. Ini bermakna pelakon harus bermain dengan ruang untuk mengelakkan daripada dihalangi ataupun menghalangi pelakon lain.
Masalah yang telah saya hadapi :
v  Saya sering membelakangi rakan saya ketika berdialog dengannya
Semasa berlakon dan membuat acting, Saya sentiasa mengawal ‘ blocking’ dan kedudukan saya. Kadang kala ketika melakukan lakonan saya tidak menyedari bahawa saya telah memhalang penglihatan audien,contohnya ketika saya bermonolog dalam menceritakan masalah saya terhadap makraya ,saya terlupa menjaga pergerakan sehingga timbul masalah blocking..Secara ringkasnya teknik blocking adalah untuk mengawal pergerakan badan kita supaya tidak menghalang penglihatan audien.


Cara saya mengatasi masalah tersebut:
v  Saya mengawal pergerakan saya ketika beremosi supaya tidak membelakangi rakan lakon saya.
Rumusan:
v  Teknik blocking berlaku amat kerap dalam sesuatu lakonan atau pementasan. Akibat ruangan yang terhad, para pelakon mestilah bijak untuk menggunakan ruang sambil bermain acting. Rakan lakon saya kadang-kala akan menghalangkan penglihatan audiens ke atas diri saya, ini adalah perkara yang biasa berlaku semasa acting dan saya cuba mengubahkan kedudukan saya keluar daripada blocking rakan lakon saya.

6.0  Repeat and Representational.
Teknik yang diperkenalkan.
v  Teknik Repeat and Representational.
Teknik ini menjelaskan bahawa pelakon mesti memahami ciri-ciri dan sifat watak itu seterusnya membawa diri dalam character tersebut. Pelakon perlu merasai apa yang dia rasa, sedih apa yang disedih, gembira apa yang digembira. Selain menghayati watak dan memperwatakan diri, pelakon mesti melakukan acting lakon yang berulang-ulang kali bagi tujuan mendapatkan cara yang paling sesuai untuk mempamerkan watak itu.
Masalah yang telah saya hadapi :
v  Mengambil masa untuk diri saya mendapat cara yang paling sesuai dan selesa berlakon.
Akibat masa latihan yang tidak banyak, saya menghadapi masalah dalam mencari cara mempamerkan watak Nikman yang paling bersesuaian dengan situasi.


Cara saya mengatasi masalah tersebut:
v  Saya cuba untuk berimaginasi dalam fikiran saya terhadap situasi yang berlaku dan juga lakonan yang paling terbaik pada  ketika itu. Apa yang paling penting saya perlu melakukan latihan yang kerap supaya pergerakan dan dialog yang disamapaikan lebih mantap berpadanan dengan business acting yang dilakukan.
Rumusan :
v  Teknik ini adalah penting kerana seseorang pelakon Berjaya membawa watak atau tidak  bergantung pada sejauh mana dia pandai melakonkan watak itu. Tetapi sebenarnya ianya memerlukan eksploitasi dan latihan lakonan yang kerap suapaya lakonan tersebut lebih mantap dan sentiasa diperbaiki dan di tambah dari segi pergerakan dan emosi.

7.0  Rehearsal.
Teknik yang diperkenalkan:
v  Teknik rehearsal.
Kami membuat rehearsal yang berulang-ulang kali di atas pentas yang siap susun dengan props. Rehearsal ini menunjukkan kepada latihan untuk persembahan masa kejadian. Ia meliputi pemakaian, lighting, audio, susunan props, ruangan atas pentas, masa masuk babak dan lain-lain. Kami telah membuat rehearsal sambil berlatih untuk eksploikan ruangan yang baru di bawah bimbingan pengarah/pensyarah teater kami.
Masalah yang telah saya hadapi :
v  Suara tidak cukup kuat untuk sampai ke hujung tempat duduk audiens.
Tidak sama seperti biasa yang kami latih. Ruangan panggung budaya itu agaklah besar (bagi yang first time..)dan saya menghadapi masalah untuk melontarkan suara, melontarkan ayat-ayat saya dengan lantang.
Cara saya mengatasi masalah tersebut :
v  Saya cuba untuk menggunakan suara sendiri, saya menggunakan suara dari dalam perut Dengan bantuan dan tekanan pengarah, saya melontarkan suara dan memberikan tumpuan sepenuhnya semasa rehearsal.
v  Rumusan :
v  Rehearsal ini boleh dikatakan latihan yang akhir bagi pementasan sebenar. Ia melibatkan semua perkara iaitu, pelakon, ruang, blocking, pakaian, lighting, audio, dan juga audiens. Sewaktu rehearsal pelakon harus beranggap bahawa di depannya duduk para penonton. Penonton yang akan datang pada masa kejadian pementasan itu, jadi pelakon seharusnya memberi tenaga dan semangat sepenuhnya semasa rehearsal sambil beranggapan bahawa masa pementasan, itulah yang akan berlaku.
8.0  Kesimpulan.

Secara keseluruhannya saya ingin menyimpulkan bahawa saya amat berasa gembira kerana dapat melaksanakan tugasan yang diberikan oleh pensyarah terhadap khusus ini. Melalui pendekatan lakonan ini saya lebih berasa lebih yakin untuk berhadapan dengan orang ramai, walaupun khusus ini adalah khusus minor untuk saya tetapi pada saya ianya sangat berkait rapat dengan bidang major yang saya pelajari. Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua pihak yang terlibat terutamanya En Eddy selaku pensyarah dan pengarah teater saya yang telah menghabiskan masa,wang ringgit dan tenaga untuk memberi tunjuk ajar kepada saya. Tidak lupa kepada rakan-rakan lakon yang telah memberi komitmen yang baik semasa sesi latihan dan pementasan akhir. Ini merupakan pengalaman yang pertama yang saya lalui dan pengalaman ini adalah yang paling bermakna pada sya kerana saya dapat berasa lebih yakin terhadap dunia luar dan dapat menghilangkan rasa malu dalam diri saya.

No comments:

Post a Comment